Akwarela jest techniką opartą na spoiwie klejowym, rozpuszczalnymw wodzie. Klej wchodzący w skład akwareli jest klejem roślinnym. W technice klejowej i temperze może być zwierzęcy. (Tempera oparta jest na spoiwie emulsyjnym.) Akwarelą posługiwano się w zamierzchłych czasach (Egipt - papirusy; Chiny, Bizancjum - miniatury). W czasach średniowiecznych i Odrodzenia stosowano ją jako podmalówkę do tempery. Akwarelą wykonywano też szkice (kartony Dürera, Rafaela, Rubensa itd.). W XVII w. akwarela stała się samodzielną techniką, rozpowszechnioną najbardziej w Anglii, a w XIX w. w całej zachodniej Europie.
Rodzaje akwareli
1. Twarda - w formie płytek lub guziczków. 2. Miękka - w miseczkach. 3. Miodowa - w tubkach.
Spoiwem w tych wszystkich odmianach jest klej roślinny: guma arabska, dykstryna, tragant, klej wiśniowy, klej akacjowy.
Plastyfikatory
Miód, gliceryna, cukier „lodowy”, wosk i niektóre żywice (balsamy). Balsamy dodaje się w celu uodpornienia farby na zmywanie. W tańszych gatunkach akwareli znajduje się jako spoiwo klej stolarski, rybi lub mączka ziemniaczana. Akwarela jest techniką wybitnie laserunkową i ma specjalny zestaw barwników, które muszą być wybitnie miałko zmielone. Proszek barwnika musi być doskonale zawieszony w spoiwie, aby z niegonie wypadał. Tylko w takim wypadku barwnik da się cienko i równo, bezżadnych kropek, smug i plam, rozłożyć na papierze.
Idealny zestaw akwareli
Musi się składać z mieszaniny koloidalnego roztworu substancjinieorganicznej (cienko zmielony barwnik mineralny) z koloidalnymroztworem substancji organicznej (spoiwa roślinnego).
Konsystencja akwareli
Zależy od proporcji spoiwa i plastyfikatora. Twarde - mają mniej miodu lub cukru, więcej kleju. Miękkie - mają taką samą proporcję plastyfikatora i spoiwa. Miodowe - mają więcej miodu, mniej gumy arabskiej. Z miodu wyodrębnia się składniki krystalizujące, a używa się go w postaci jednego ze składników miodu - lewulozy (fruktozy) Akwarela zawierająca więcej plastyfikatora (miodu) jest łatwiejzmywalna. Dlatego też dodaje się do niej balsamu kapajskiego albo masty. Żywice i wosk z roztworem gumy arabskiej dają emulsję. Dlatego też akwarele miękkie są zbliżone do tempery gumowej. |
|