Grunty Sklep plastyczny Szał dla Plastyków publikuje artykuły na temat związków chemicznych używanych w malarstwie autorstwa Pana Leszka Czyża. - Szał dla Plastyków - Prawdziwy Sklep Plastyczny

Grunty

Grunt klejowy

Czysty grunt klejowy stosuje się raczej na podobrazia drewniane, gdyż na płótnie nie jest on elastyczny.
Przygotowując grunt klejowy należy ściśle przestrzegać proporcji, co ma wpływ na jego chłonność.
Grunt klejowy musi być elastyczny, mieć jednakową grubość warstwyi dostateczną ilość własnego spoiwa, aby nie chłonął spoiwa z farb.

Szlifowanie

Oprócz ostatniej, każda warstwa musi być szlifowana i nanoszona dopiero po wyschnięciu warstwy poprzedniej.
Grunt musi być na tyle rzadki, żeby przeświecały ziarna płótna.

Zalety zapraw klejowych

  1. Farby olejne lepiej się z nimi łączą.
  2. Farby olejne lepiej na nich schną (szczególnie w dolnych warstwach, co chroni warstwę malarską od pękania).
  3. Są szybkie w sporządzaniu i użyciu.

Zaprawa klejowa kładziona na deskę to „sposób niderlandzki” przygotowania podobrazia.
Zaprawa klejowa kładziona na płótnie powinna być elastyczna.
Elastyczność zaprawy zależy od rodzaju użytego kleju.
Najlepiej stosować klej rybii.

Grunt emulsyjny

Pośredni między klejowym a olejnym i jednocześnie najlepszy do malarstwa olejnego.
Jest odporny na działanie wilgoci i elastyczny. Wysycha po dwóchdniach. Daje dobrą przyczepność dla farb olejnych przez częściowąchłonność.
Musi być kilkuwarstwowy. W warstwach górnych zwiększa się ilość oleju, a obniża ilość kleju.
Składa się z różnego zestwu emulsji: klej i oleje lub żywice... albo na jajku.

Skład gruntu

Dosyć gęsty roztwór kleju z dodatkiem oleju tworzy emulsję.
Następnie dodaje się zmieszane z wodą biel cynkową i kredę.
Przed gruntowaniem płótno przekleja się.

Grunt klejowo-emulsyjny

Skład na 2 m2 płótna:
  • 20 g kleju stolarskiego,
  • 100 g wody,
  • 100 cm3 oleju,
  • 110 g bieli cynkowej,
  • 35 g kredy.
Olej można dodawać dopiero po zmieszaniu wszystkich składników.
Wody dodaje się według potrzeby.
Jeżeli nie ma bieli cynkowej w proszku, można użyć do gruntu klejowo-emulsyjnego bieli z tubki.

Grunt żelatynowo-emulsyjny

Skład:
  • 20 g żelatyny,
  • 100 cm3 bieli cynkowej,
  • 70 cm3 oleju lnianego,
  • 100 cm3 wody.
Chcąc poprawić nieudaną emulsję, należy dodać trochę mydła lub amoniaku.

Grunt jajowo-olejny

Skład:
  • 60 cm3 wody;
  • 1 jajko (przetarte pędzlem przez sito);
  • 20 cm3 oleju gotowanego lub zwykłego;
  • 30 g bieli cynkowej.
Do jajka należy dodać trochę pokostu - stopniowo, ciągle mieszając,a biel rozrzedzić wodą i, dodając ją do emulsji, ciągle mieszać.

Ulepszanie gruntu klejowego

Chcąc grunt klejowy pozbawić nadmiernej chłonności, należy powyschnięciu pokryć go roztworem żelatyny (4 ÷ 5%), a potem 4% roztworemformaliny.
Opracowane tym sposobem grunty klejowe mają własności gruntu olejnego, lecz bez jego braków.

Grunt olejny

Grunty olejne nie nadają się do techniki olejnej, ponieważ nie są chłonne.
Chcąc malować na gruncie olejnym, należy go rozmiękczyć przez nasycenie toluenem, benzenem lub terpentyną.
Płótno przed gruntowaniem przekleja się, a następnie dwa razy pokrywa farbą olejną z bielą ołowiową dla elastyczności.

Brak zdjęć w galerii

Recenzja klienta:

Napisz pierwszą opinię!


Kup teraz

Proszę wprowadz numer artykułu dla naszej kategorii.

Witamy ponownie!
Producent
Waluty