Barwniki pochodzenia roślinnego i zwierzęcego Barwniki te znane i używane były w dawnych czasach, obecnie jużraczej nie stosowane. W większości barwniki organiczne są nietrwałe,z wyjątkiem kraplaków i żółcieni indyjskiej. Tracą one kolor podwpływem światła lub połączenia z barwnikami ołowiowymi i miedziowymi. Duże znaczenie ma również spoiwo, z którym zostaną utarte. Na przykładniektóre z barwników utarte z białkiem jajka nabierają nadzwyczajnejtrwałości. Własności:
1.Nieszkodliwe dla zdrowia. 2.Laserunkowe. 3.Większa lub mniejsza wrażliwość na światło. 4.W oleju schną wolno.
Żółcień indyjska
Odcień złocistożółty. Dość trwała na świetle. W oleju trwalsza niżw akwareli (posiada zdolność częściowego rozpuszczania się w wodzie). Wybitnie laserunkowa. Oleju bierze 100%. Schnie wolno. Rozpoznanie: W gorącym kwasie solnym daje roztwór, który po ochłodzeniu wytrąca biały osad.
Kraplak
Znany w starożytności, używany do dzisiaj. Otrzymuje się z korzenia marzanny. Wysuszony korzeń uciera się na proszek żółto-czerwonej barwy. Roślinata pochodzi z Cypru. Korzeń jej zawiera w sobie cały szereg związkówbarwiących, których najważniejszymi są: alizaryna i purpuryna. Oprócz alizaryny i purpuryny, które dają kolor czerwony, korzeńmarzanny posiada takie składniki jak: rubiacyn (żółty), chlorogen(zielony) i erytrozynę (brunatny), które używane są do produkcjisamodzielnych barwników o tych odcieniach, a także dla nadania różnychodcieni kraplakom. W ten sposób otrzymuje się żółte i brązowe kraplaki. Najtrwalszym składnikiem barwiącym jest alizaryna. Obecnie produkcjabarwników z korzeni marzanny odbywa się w bardzo skomplikowany sposóbprzez wymywanie składników barwiących i osadzanie węglanu sodu. Alizaryna z glinką i tlenkiem ołowiu daje laki czerwone. Z tlenkiem żelaza - fioletowe, a z chromianami - brunatne. W sprzedaży spotyka się też kraplaki palone. Nie zawierają one w swoimskładzie wody i przez to mają mniejszą skłonność do pęknięć. Mają odcień fioletowy.
Czerwone kraplaki
Są jedynymi barwnikami z grupy barwników organicznych używanych wewszystkich technikach, nie wykluczając freskowej i stereochromii. W oleju schną wolno i potrzebują go do 70%. Kraplaki utarte na maśle przy długim przechowywaniu galarecieją(działanie swobodnych kwasów tłuszczowych zawartych w oleju na glinkęznajdującą się w kraplaku). Najtrwalsze są kraplaki czerwone. Jasne - wrażliwe na światło. Obecnie alizarynę produkuje się sztucznie ze smoły pogazowej. Alizaryna syntetyczna nie ustępuje jakością naturalnej. Kraplak nie łączy się z zieleniami ani z zielonymi podkładami. Rozpoznanie: Kraplaki żółte zabarwiają się w roztworze kwasu solnego i siarkowego na kolor czerwony. Kraplaki czerwone w stężonym kwasie solnym i siarkowym dają kolor żółty.
Karmin
Karmin został odkryty w XVI w. W XVI w. był zasadniczym barwnikiem w technice olejnej i akwarelowej. W technice olejnej stracił na popularności przez bardzo powolne wysychanie. Jest barwnikiem wybitnie nietrwałym na świetle. Surowcem do produkcji karminu są mszyce pasożytujące na kaktusie(Ameryka, Meksyk). Z mszyc tych otrzymuje się tzw. kwas karminowy. Rozpoznanie: Rozpuszcza się w amoniaku.
Gumiguta
Laserunkowy, jasnożółty barwnik. Jest to połączenie żywicy zabarwionej i roślinnego kleju. Tzw. „lakgumigutowy” składa się z substancji barwiącej - gummi gutty i glinki. Trwałość gumiguty zależy od gatunku barwnika oraz od spoiwa. W akwareli i z czystym olejem odbarwia się. Z żywicami i woskiem jesttrwała. Trwałość jej zwiększa się w połączeniach z żółcienią barytowąi kadmami. Gumiguta była używana przez malarzy średniowiecznych. Rozpoznanie: W rozcieńczonym kwasie solnym nie zmienia się. Po dodaniu alkalii zabarwia się na czerwono.
Indygo
Otrzymuje się z rośliny indigafera disprema, związek barwiący - indigotion (niebieski). Indigotion został otrzymany syntetycznie w XIX w. Naturalne indygo znane było w Egipcie.Później, szeroko stosowane w epoce Odrodzenia, zniszczyło wiele dzieł znanych malarzy (Veronesa). Trwalsze w akwareli niż w oleju, ale też odbarwia się. W oleju zielenieje, czernieje i źle kryje. W cienkiej warstwie dajeodcień błękitny, jasny, w grubszych - ciemnoniebieski, prawie czarny. Sztuczne indygo jest czystsze i przyjemniejsze w tonie od naturalnego,gdyż to ostatnie posiada pewną ilość składników ubocznych,osłabiających jego trwałość i zanieczyszczających kolor.
Sepia
Brunatny, laserujący barwnik, najpopularniejszy w akwareli. Nieodporna na działanie światła, ale nie w takim stopniu jak inne barwniki brunatne pochodzenia organicznego. |
|