Ołów daje cały rząd barwników koloru białego, żółtego i czerwonego,składających się z różnych tlenków ołowiu i soli ołowiowych, takich jak: chromowe, chlorowe, cyprakowe. Ołów występujący w barwniku, w tej czy w innej postaci, nadaje mu swoisty charakter.
Własności: 1. Dość duży ciężar właściwy. 2. Duża siła krycia. 3. Większe lub mniejsze własności trujące. 4. Wrażliwość na związki siarkowe (czernieje - PbSi). 5. Dobrze schnie w oleju i przyspiesza wysychanie innych barwników z nim zmieszanych.
Biel ołowiowa (Kremserweiss)
Znana w głębokiej starożytności. Wspominają o niej w swoich traktatach Witruwiusz i Pliniusz. W wiekach średnich wytwarzaniem jej zajmowali się Wenecjanie. Późniejprodukcją tej bieli wsławiło się węgierskie miasto Kremnitz (od nazwytego miasta powstała nazwa jednego z lepszych gatunków bieli ołowiowej)oraz miasto Krems w Austrii, od którego bierze początek najbardziejpopularna nazwa tej bieli - kremska. Pod względem chemicznym jest to zasadowy węglan ołowiu. Siła krycia bieli ołowiowej polega na zawartości wodorotlenku ołowiu Pb(OH)2. Węglan ołowiu 2PbCO3jest słabo kryjący. Jeżeli biel ołowiowa poddana zostanie działaniuwilgoci i dwutlenku węgla z powietrza, wodorotlenek ołowiu przechodziw węglan ołowiu, co powoduje prześwitywanie bieli ołowiowej. Biel ołowiowa odznacza się elastycznością i dlatego nawet grubsze jej warstwy nie podlegają z czasem pękaniu. Elastyczność tę dają tzw. „mydła ołowiowe” powstające z połączeńtłuszczu (oleju) z grupą zasadową wchodzącą w skład bieli ołowiowej. Powstaje związek chemiczny zwany linoleatem. Linoleaty nie ulegają hydrolizie i stąd odporność bieli ołowiowej na wilgoć. Podczas prażenia biel ołowiowa zmienia kolor na różowy. Tłumaczy się to przejściem jej w tlenek ołowiu - minię. Biel ołowiowa przyspiesza proces wysychania oleju lub farb z niązwiązanych (działa jak sykatywa). Silnie trująca wywołuje chorobę zwaną„ołowicą”. Odporna na światło i działania atmosferyczne. Używana we wszystkichtechnikach oprócz ściennej i stereochromii. Wrażliwa na alkalia. Ilośćoleju potrzebna do ucierania waha się od 8 do 14%. Istnieją cztery sposoby produkcji bieli ołowiowej: 1. Wenecki albo holenderski: Spiralnie zwinięte listki ołowiu umieszczano w glinianym garnku i nadno garnka wlewano kwas octowy. Naczynie okrywano jakimś tworzywemzawierającym substancje gnilne i wydzielającym ciepło. Pod wpływemciepła kwas octowy parował i reagował z ołowiem, wytwarzając, z pomocątlenu zawartego w powietrzu, sól octowo-ołowiową. Otrzymana w ten sposób sól, pod działaniem CO2 wydzielającego się z substancji gnilnych okrywających naczynie, zamieniała się w zasadowy węglan ołowiu. 2. Niemiecki sposób otrzymywania bieli ołowiowej: Listki ołowiu umieszczano w drewnianej komorze, przez podłogę której wydzielały się opary kwasu octowego, wody i CO2 otrzymywanego przez spalanie drzewa lub węgla kamiennego. Zachodził identyczny proces chemiczny jak w sposobie weneckim. Biel otrzymywana tymi sposobami była spłukiwana wodą w celuoczyszczenia z tzw. „cukru ołowiowego”. Następnie ucierano ją z wodą,suszono i poddawano sproszkowaniu. 3. Angielski sposób: Glejtę ołowiową mieszano z cukrem ołowiowym i poddawano działaniu CO2. 4. Francuski sposób: Na roztwór cukru ołowiowego oddziaływano CO2 lub sodą. Otrzymywano produkt bardzo czysty, lecz słabo kryjący. Ostatnio otrzymuje się biel ołowiową przy pomocy elektrolizy. Rozpoznanie: Prażona - nabiera odcienia oranżowego, po ostudzeniu przechodzącegow jasnożółty. Rozpuszcza się w rozcieńczonym kwasie azotowymlub octowym, w zwykłej temperaturze dając bezbarwny, przeźroczystyroztwór bez osadu. Osad jest oznaką domieszek.
Minia
Barwnik o jaskrawym, czerwono-oranżowym odcieniu, znany jużw starożytności. Pod względem chemicznym - tlenek ołowiu (o wyższymstopniu utlenienia niż zwykły tlenek ołowiu). Lepszy gatunek miniiotrzymywano przez prażenie bieli ołowiowej. Oleju potrzebuje od 10 do 15%, schnie szybko. W połączeniu z barwnikamiroślinnymi odbarwia je odbarwiając się jednocześnie sama. Traci również swój kolor po zmieszaniu z bielą ołowiową i pod działaniem światła. Odporna na alkalia i przez to może być stosowana w technice freskowej i stereochromii. Rozpoznanie: Stężony kwas octowy rozpuszcza minię całkowicie, tworząc octowo-ołowiową sól.
Palety
Drewno niepękające, twarde, nasycone pokostem lub żywicą.
Pędzle
Szczecinowe: płaskie lub okrągłe. Miękkie: borsucze, wiewiórcze. Mycie pędzli: woda i mydło, benzyna, terpentyna. Przechowywanie pędzli: zawieszone w nieschnącym oleju. |
|