Oleje te otrzymuje się głównie przez wytłaczanie nasion na gorąco lub na zimno. Oleje tłoczone na gorąco mają ciemniejsze zabarwienie i zawierają pewne substancje postronne. Oleje tłoczone na zimno są jaśniejsze i mniej zanieczyszczone. Do substancji zanieczyszczających olej należą:
- śluz,
- ciała białkowe,
- sole mineralne,
- ciała barwiące,
- celuloza.
Obecność tych ciał w oleju zmienia jego barwę, powoduje gorzknienie i wstrzymuje jego wysychanie. Oleje w stanie czystym nie mają ani smaku, ani zapachu, a także nie ulegają zepsuciu. Do celów malarskich najlepiej nadaje się olej otrzymany na zimno i z suchych nasion. W praktyce jednak najczęściej spotyka się olej otrzymywany na gorąco. W wyniku długiego przechowywania oleju, wszystkie ciała zanieczyszczające osiadają na dnie naczynia i olej oczyszcza się. Dlatego, im olej starszy, tym lepszy do malowania. Istnieje też szereg sztucznych sposobów oczyszczających olej. Oleje schnące mają zdolność obracania się w ciała stałe po zetknięciu z powietrzem. Proces wysychania oleju znacznie różni się od wysychania roztworówklejowych albo spirytusowych, gdzie proces twardnienia polega tylko nawyparowaniu wody lub spirytusu. Proces wysychania oleju jest procesem bardzo złożonym, w którym biorą udział zarówno zjawiska chemiczne jak i fizyczne. Podczas wysychania oleju można zaobserwować ulatnianie się wielu składników lotnych, jak:
- woda,
- dwutlenek węgla,
- kwas octowy
i w znikomych ilościach:
- tlenek węgla,
- akreolina,
- kwas mrówkowy,
- kwas aksylowy,
- kwas masłowy,
a także zwiększenie objętości i ciężaru właściwego. Im większa różnica zachodzi między przyrostem ciężaru właściwego, a jego ubytkiem, tym mniej trwała jest powłoka malarska. Podczas wysychania oleju i farb olejnych, na powierzchni tworzy siębłonka, która z trudem przepuszcza powietrze i dlatego wysychanie nacałej głębokości warstwy malarskiej zostaje wstrzymana przez dłuższyczas.
Farba olejna
Przesycha lepiej na całej grubości warstwy niż sam olej, przy czymwiele z barwników energicznie współdziała podczas wysychania oleju (np.barwniki ołowiowe). Proces wysychania oleju można podzielić na trzy okresy: 1. PodsychanieZwiększenie objętości i ciężaruwłaściwego (przez pochłanianie tlenu z powietrza). Na powierzchnitworzy się cienka błonka dająca odlip (3 ÷ 5 dni). 2. ZasychanieUtrata ciężaru i objętości w wyniku ulatniania się wytworzonych części lotnych (odlip znika, powierzchnia twardnieje 60 dni). 3. Całkowite wyschnięcie i utwardzenie powłoki malarskiejDalszautrata ciężaru i objętości przez okres 2 lat. Na powierzchniwysychającej warstwy malarskiej tworzy się cienka błonka zwanalinoksytem. Po upływie dwóch lat od początku wysychania, stopień kurczenia się warstwy malarskiej jest minimalny. Warstwa malarska kurczy się w zależności od zawartego w niej oleju i od jego rodzaju. Duży wpływ na proces wysychania oleju wywiera temperatura i wilgotność powietrza. Powietrze wilgotne opoźnia wysychanie oleju. Działanie światła przyspiesza ten proces. Na przykład olej wysycha na świetle w ciągu 6 dni, bez niego - 66 dni. Najszybciej olej wysycha na słońcu, ale zbyt długie działanie promieni ultrafioletowych powoduje pękanie powłoki. Ciepło również przyspiesza wysychanie, np. olej z sykatywamimanganowymi wysycha w temperaturze pokojowej w ciągu 14 godzin,a w temperaturze 120°C - 15 ÷ 20 min. Olej schnący w zbyt suchym powietrzu wysycha prędko, lecz traci dużo naciężarze właściwym przez gwałtowne wyparowywanie lotnych składników. Wysychając w zbyt wilgotnym powietrzu, tworzy napęczniałą błonkę z dużązawartością wody i w końcowym stadium wysychania pokrywa siępęknięciami. Wyschnięta powłoka olejna jest nierozpuszczalna w wodzie i z trudem rozpuszcza się w rozpuszczalnikach. Świeżo wyschnięta powłoka jest gąbczasta i może rozmywać się wodą, szczególnie jeżeli barwnik nie stanowi jej wzmocnienia. Podczas wysychania oleju najpierw występują zjawiska chemiczne, a następnie fizyczne. Kruchość i łamliwość wyschniętej powłoki olejnej jest wynikiem zjawisk fizycznych. Równolegle z wysychaniem oleju i zmianami chemicznymi jakie w nimnastępują, pojawia się pociemnienie i utrata przeźroczystości warstwymalarskiej. Początkowe pożółknięcie jest powierzchowne, lecz potem przenika przez całą warstwę. Stopień pociemnienia zależy od warunków w jakich wysycha powłoka olejna oraz od użytego oleju. Oleje schnące (typu lnianego) odznaczają się następującymi własnościami:
- szybko schną,
- po wyschnięciu nieznacznie tracą ciężar właściwy,
- nie rozmiękają powtórnie,
- dają powłokę nietopliwą,
- po wyschnięciu powłoka prawie nie rozpuszcza się pod wpływem rozpuszczalników organicznych.
Do olejów schnących należą:
- lniany,
- tungowy,
- konopny (częściowo),
- Psilla.
|
|