Sgraffito Sklep plastyczny Szał dla Plastyków publikuje artykuły na temat związków chemicznych używanych w malarstwie autorstwa Pana Leszka Czyża. - Szał dla Plastyków - Prawdziwy Sklep Plastyczny

Sgraffito


Dawniej była to technika rzemieślnicza, murarska. Tynk barwionospaloną słomą i powlekano zaprawą jasną. Do jasnej zaprawy przykładanoszablony blaszane i wycinano wzory o charakterze wybitnie graficznym.

Sgraffito czarno-białe

Zaprawę wapienną - jak do intonaco, tylko nieco tłustszą -barwimy w skrzyniach czarną farbą odporną na alkalia. Dobrze mieszamyi pozostawiamy na 3 - 4 dni. Po upływie tego czasu znowu mieszamyi narzucamy na aricciato.
Warstwę tę wyrównujemy butelką (po uprzednim jej opróżnieniu) i czekamy 30 - 60 minut.
Następnie rozrzedzamy ciasto wapienne wodą (do gęstości mlekawapiennego) i pokrywamy tym roztworem czarne intonaco przy pomocypędzla. Pokrywamy dwukrotnie, co pół godziny.
Z chwilą, kiedy powierzchnia zmatowieje przez wsiąknięcie wody w głąb tynku, przyprószamy rysunek.
Teraz narządkiem przypominającym scyzoryk przecinamy cienką warstwę pobiałki i odsłaniamy czarny tynk.
Podobnie jak we fresku, musimy tutaj stosować tzw. „dniówki”.

Sgraffito wielobarwne

Chcąc uzyskać sgraffito, np. trójkolorowe - czarne, czerwone i żółte, zakładamy jako intonaco dwie warstwy:
najpierw czarną (3 - 4 mm),
później czerwoną (2 - 3 mm).
Trzecią warstwę nakładamy pędzlem, zabarwiając mleko wapienne na żółto.
Kolorowe warstwy tynku kładziemy zawsze od najciemniejszej.
Chcąc uzyskać kolor czerwony, przecinamy warstwę żółtą, a czarny - żółtą i czerwoną jednocześnie.
Możemy również całą płaszczyznę podzielić na kolorowe pola nakładając ostatnią warstwę w różnych kolorach.
Można też połączyć dwie techniki - sgraffito i fresk, z tym że freskiempokrywamy ostatnią warstwę (pod fresk dajemy białą warstwę dlauzyskania czystości koloru).
W sgraffitcie bierze się pół kilograma barwnika na 1 m2 powierzchni malarskiej.
Istnieje też inny rodzaj sgraffita, coś w rodzaju intarsji w tynku:
W intonaco wycina się ornamenty na całej grubości, aż do aricciata.
Następnie narzuca się na całe intonaco zabarwioną zaprawę.
Później zdrapuje się tę zaprawę wokół ornamentów, które wyglądają teraz jak „wstawiane”.

Brak zdjęć w galerii

Recenzja klienta:

Napisz pierwszą opinię!


Kup teraz

Proszę wprowadz numer artykułu dla naszej kategorii.

Witamy ponownie!
Producent
Waluty